Důvod a způsob založení
2. Důvod a způsob založení povinného subjektu, včetně podmínek a principů, za kterých provozuje svoji činnost
Město Rožnov pod Radhoštěm je územním samosprávným celkem ve smyslu čl. 99 a násl.Ústavy České republiky (ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava české republiky, ve znění ústavního zákona č. 176/2001 Sb.). Postavení města je upravenozákonem č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení) jenž nabyl účinnosti dnem voleb do zastupitelstev krajů v roce 2000, s výjimkou ustanovení § 147 odst. 4, které nabylo účinnosti dnem 1. ledna 2001.
Město je základním územním společenstvím občanů , a tvoří územní celek, který je vymezen hranicí území města. Město je veřejnoprávní korporací, tj. vystupuje v právních vztazích svým jménem a nese odpovědnost z těchto vztahů vyplývající.
Město pečuje o všestranný rozvoj svého území, o potřeby svých občanů a při výkonu své působnosti chrání veřejný zájem .
Město má vlastní majetek a vlastní příjmy vymezené zákonem a hospodaří za podmínek stanovených zákonem podle vlastního rozpočtu. Hospodaření je upraveno zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů.
Výše příjmů rozpočtu města je upravena zákonem č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů.
Působnost
Město spravuje své záležitosti samostatně v tzv . "samostatné působnosti". Státní správu, jejíž výkon byl zákonem svěřen orgánu města, vykonává tento orgán jako svou přenesenou působnost.
Při výkonu samostatné působnosti se město řídí:
a) při vydávání obecně závazných vyhlášek zákonem,
b) v ostatních záležitostech též jinými právními předpisy vydanými na základě zákona.
Při výkonu přenesené působnosti se orgány města řídí:
a) při vydávání nařízení města zákony a jinými právními předpisy,
b) v ostatních případech též
1. usneseními vlády a směrnicemi ústředních správních úřadů publikovanými ve Věstníku vlády pro orgány krajů a orgány obcí
2. opatřeními příslušných orgánů veřejné správy přijatými při kontrole výkonu přenesené působnosti podle zákona o obcích.
Město Rožnov pod Radhoštěm vykonává přenesenou působnost v rozsahu pověřeného obecního úřadu a v rozsahu obecního úřadu obce s rozšířenou působností. Správní obvody obcí s pověřeným obecním úřadem a obecních úřadů obcí s rozšířenou působností jsou stanoveny vyhláškou Ministerstva vnitra. Správní obvod města Rožnov pod Radhoštěm je v obou případech shodně vymezen územím obcí Dolní Bečva, Horní Bečva, Hutisko-Solanec, Prostřední Bečva, Rožnov pod Radhoštěm, Valašská Bystřice, Vidče, Vigantice a Zubří.
Pokud zvláštní zákon upravuje působnost obce a nestanoví, zda jde o přenesenou působnost, platí, že jde vždy o činnosti patřící do samostatné působnosti obce.
Nadřízené orgány
Nadřízené orgány města vyplývají z ustanovení § 178 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů. Nadřízeným správním orgánem orgánu města je v řízeních vedených podle správního resp. daňového řádu Krajský úřad Zlínského kraje. Dozor resp. kontrolu nad výkonem samostatné působnosti dle zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů provádí Ministerstvo vnitra, dozor příp. kontrolu nad výkonem přenesené působnosti provádí Krajský úřad Zlínského kraje. Přezkoumání hospodaření města za uplynulý kalendářní rok provádí auditor.
V případě postupu podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, a to konkrétně pro odvolací řízení a v řízení o stížnosti dle uvedeného zákona platí, že o odvolání nebo stížnosti rozhoduje Krajský úřad Zlínského kraje , pokud není rozhodnuto v autoremeduře, a to jak ve věcech týkajících se samostatné působnosti, tak i v záležitostech spadajících do přenesené působnosti.